بدن انسان در سفرهای هوایی دست خوش تغییرات نگران کننده ای از جمله کمبود اکسیژن٬ ورم پا و سرگیجه می شود. اما چگونه میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد؟

احتمال سرماخوردگی تقریبا ۱۰۰ برابر بیشتر میشود.

در یک محیط بسته چیزی ناخوشایند تر از نشستن در کنار فردی در حال عطسه یا سرفه٬ آن هم برای ساعت های متوالی نیست. بررسی های اخیر یک سایت بیمه مسافرتی استرالیایی به شما ثابت میکند که این احساس پایه ی علمی دارد.

دکتر ریچارد داوود٬ کارشناس سلامت بیمه ی مسافرتی تلگراف٬ میگوید: کمبود رطوبت در کابین هواپیما احتمال ابتلای مسافران را به عفونت های موجود در هوا که امکان رشد بسیار بالایی در کمبود رطوبت دارند چند برابر میکند و مسافرانی که مدام در حال سرفه هستند ممکن است مریضی خود را به سرعت به اطرافیان خود انتقال دهند. بیماری نادر سل نیز میتواند به این روش انتقال پیدا کند.

با همه ی اینها٬ خطوط هواپیمایی همیشه تمیزی خود را به رخ میکشند. خطوط هوایی بریتانیا در گفتگو با شرکت مسافرتی تلگراف از استانداردهای بالای هواپیماها٬ نظافت کامل صندلی ها٬ سینی ها و سرویس های بهداشتی بعد از هر پرواز یاد کرد. به گفته ی سازمان هواپیمایی شهری تمامی حجم هوای کابین در هر دو تا سه ثانیه تعویض می شود. این در حالی است که در بیشتر ساختمان های مجهز به تهویه مطبوع٬ هوا هر پنج تا ده دقیقه عوض می شود.

تاثیرات هواپیما بر بدن درسفر

آلودگی

نتایج مطالعات دانشگاه آبورن آلاباما نشان میدهد که برخی باکتری های بیماری زا می توانند تا یک هفته در کابین هواپیما و روی صندلی٬ سینی ٬ پشتی و دسته ی صندلی ها زنده بمانند. باکتریStaphylococcus aureus (MRSA) نوعی باکتری مولد بیماری های پوستی٬ ذات الریه و عفونت خونی است که میتواند تا ۱۶۸ ساعت زنده بماند.

باکتری Escherichia (E.coli) که باعث عفونت مجاری ادراری٬ بیماری های تنفسی و اسهال میشود نیز میتواند تا ۹۶ ساعت زنده بماند. طبق آخرین تحقیقات٬ مخزن آب مصرفی هواپیماها دارای ردپایی ازE.coli و دیگر باکترهای مضر است.

سی ان ان در سال ۲۰۱۰ بخش های آلوده و میکروبی کابین را مشخص کرد و از مخزن آب هواپیما به عنوان هولناک ترین آنها نام برد. این گزارش همچنین مطالعات صورت گرفته بر روی آب مورد نیاز برای دم کردن چای و قهوه در پروازهای داخلی و خارجی در سال ۲۰۰۴ را یادآور میشود.

در برخی از این مخزن ها باکتری E.coli یافت شده بود. این باکتری در گرمای ۷۲ درجه از بین می رود. ولی در هواپیما آب به این درجه از گرما نمیرسد. این داستان زمانی نگران کننده تر میشود که برخی از میهمانداران لیوان آب مسافران را از این مخزن آب پرمی کنند- مخزن آبی که خیلی قابل اعتماد نیست.

بی شک سرویس های بهداشتی سفره ی پر زرق و برق آلودگی ها به حساب می آیند. مرکز کنترل بیماری آمریکا سرویس های بهداشتی را به دلیل پخش ویروس مولد آنفولای خوکی و ویروس مولد سندروم تنفسی شدید٬ به عنوان “منطقه ی خطر” معرفی کرده است. تخلیه ی بافشار آب و پراکندن میکروب ها از سرویس بهداشتی به تمام جهات سلامتی افراد را بیشتر در خطر می اندازد. خبرنامه ی وال استریت نیز در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که شست و شوی ملحفه های خطوط هوایی هر پنج تا سی روز انجام میشود.

کمبود اکسیژن

کابین هواپیما تنها ۷۵ درصد از فشار هوای معمولی را دارد. سطح پایین اکسیژن خون در حین پرواز میتواند باعث ناهنجاری های بافتی و درنتیجه سر درد٬ سرگیجه و خستگی شود.

شرکت سازنده ی بویینگ ادعا میکند که هوای داخل کابین کاملا بی خطر است. سخنگوی این شرکت٬ مت نونز٬ در گفتگو با تلگراف بیان کرد که طبق تحقیقات هوای داخل کابین با استانداردهای بهداشتی و سلامتی تطابق دارد و سطح آلودگی در مجموع پایین است.

مت لونز همچنین میگوید: در هر هواپیما تعدادی فیلتر هوا برای تصفیه ی ذرات معلق٬ باکتری و ویروس های موجود در هوا تعبیه شده است. این فیلترها پنجاه درصد هوای کابین را تصفیه میکنند که در نتیجه ی آن تجمع میکروب ها تا پنجاه درصد کاهش پیدا میکند . اما بیشترین میزان خطر و مریضی زمانی است که پرواز تاخیر دارد و سیستم تهویه خاموش است.

از دست دادن حس شنوایی و چشایی

طبق آخرین تحقیقات یک سوم پرزهای چشایی انسان در ارتفاع زیاد بی حس می شوند. این در حالیست که خشکی هوا و فشار هوای کابین نیز گوش ها، سینوس ها و حس چشایی را تحت تاثیر قرار میدهند. هوای سرد، نور کم کابین و استرس بالا نیز باعث از کار افتادن حس چشایی مسافران می شود. بنابراین شاید غذای بی مغزه ی هواپیما صرفا ناشی از ارتفاع زیاد و خشکی هواست.

تاثیرات پرواز بر بدن

اشعه های جوی

در هر پرواز هفت ساعته ی نیویورک به لندن مسافران در معرض میزان بسیاربالایی اشعه ی تابشی خورشید قرار می گیرند. این موضوع نگرانی های بسیاری را در سالهای گذشته ایجاد کرده است. طبق گزارش سازمان سلامت انگلیس این اشعه ها٬همانند اشعه ایکس٬ سلامت عمومی افراد را بیش از هر زمانی در هنگام پرواز بر روی اقیانوس در معرض خطر قرار میدهد.

کمبود آب بدن

گفته میشود که در طول یک پرواز سه ساعته بدن انسان بیش از یک و نیم لیتر آب و چهار درصد رطوبت از دست میدهد. این تغییرات مایع مخاطی بینی٬ دهان و گلو را خشک می کند.

 

نفخ و ورم پا

تغییرات فشار هوا باعث تجمع گاز معده و در نتیجه نفخ٬ یبوست و سایر مشکلات گوارشی میشود. خون جمع شده در پاها که ناشی از عدم حرکت در طول پرواز است احتمال لخته خون در رگ ها را بالا میبرد.

نکاتی برای حفظ سلامتی در پرواز

همیشه تمیزکننده های الکلی یا آنتی باکتریال همراه خود داشته باشید . قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی دست های خود را با آن تمییز کنید.
برای حفظ رطوبت راههای تنفسی- خصوصا در پرواز های طولانی- از محلول نمکی بینی استفاده کنید. با این کار ابتلا به بیماری های مسری کاهش پیدا میکند.از سلامت آب و غذای پرواز مطمئن شوید و حتما از آب معدنی بطری استفاده کنید.

حواستان به میزان آب بدنتان باشد. حالت سکون در فضای تنگ صندلی ها باعث حرکت مایعات بدن به سمت بافت ها می شود. در هر پرواز شش تا هشت ساعته باید یک لیتر آب بنوشید تا دچار سردرد٬ خستگی٬ یبوست و التهاب مثانه نشوید.

جهت رزرو هتل ایبیس و رزرو هتل نووتل کلیک کنید.